“La Via Augusta del segle XXI. El corredor mediterrani contra l’Espanya radial “

El professor de geografia i comissionat de Govern per al corredor mediterrani, Josep Boira, ha guanyat el 42è Premi Carles Rahola d’assaig amb “La Via Augusta de segle XXI. El corredor mediterrani contra l’Espanya radial”, segons s’ha revelat aquesta tarda a una gala celebrada a Girona. L’autor va explicar en rebre el premi que un seguit d’efemèrides el van portar a pensar que era un bon moment per analitzar el passat, el present i el futur del corredor mediterrani el 2021, any europeu del ferrocarril i en el qual es compleixen deu anys des de la declaració del corredor mediterrani com un projecte estratègic.

També, pel debat actual sobre els canvis de paradigma en la mobilitat, posant sobre la taula la cada vegada més necessària “descarbonització del transport”. Una necessitat que xoca frontalment amb el disseny històric de l’Espanya radial que, apunta Boira, “no beneficien pràcticament a ningú, excepte Madrid”. Josep Vicent Boira va explicar que l’assaig enumera tres punts de vista diferents sobre les infraestructures ferroviàries: l’acadèmic, el polític i el tècnic perquè l’autor no només ha estudiat la situació sinó que té un paper actiu en el projecte com a coordinador del corredor mediterrani. “És un tren que no podem perdre i hem de pujar, mai més ben dit”, ha exposat.

Segons Boira, l’assaig situa el corredor mediterrani com a essencial per a “sentir-nos part d’Europa”, contribuir la “recomposició política territorial d’Espanya donant la volta al model de planificació de les infraestructures” i “acabar amb l’Espanya radial”. El geògraf subratlla que el corredor mediterrani ha de recosir la relació entre poblacions fins ara mal comunicades i permetre reduir el transport de mercaderies per carretera. ¿I quin ha de ser l’ADN del corredor? Boira apunta que l’ample internacional, que ha de permetre acabar d’una vegada amb el canvi de combois a l’hora de travessar la frontera.

I va recordar que ara que està a punt d’adjudicar-se el canvi d’ample de via entre Castelló i Barcelona, ​​el que reduirà el temps de comunicació entre Barcelona i València, també ha d’implicar “que vam començar a parlar de com traslladar el camió al tren, com fer que totes les seves mercaderies pugin al ferrocarril”. Satisfet que tant la Generalitat Valenciana com la de Catalunya “arribin a acords per desenvolupar el corredor”. Boira, usuari habitual de l’Euromed, també defensa que el corredor mediterrani “té una dimensió que va molt més enllà del pur ferrocarril, és una operació de recomposició política i territorial”.

El jurat del premi, que publicarà Pòrtic i està dotat amb 6.000 euros, estava format per Francesc-Marc Álvaro, Mita Casacuberta, Míriam Díez-Bosch, Joaquim Nadal i Josep Lluch.